Nieuws

Louis Couperus en de beeldhouwkunst

De zomertentoonstelling in het Louis Couperus Museum is gewijd aan het thema Louis Couperus en de beeldhouwkunst: enerzijds portretten en beeltenissen van Couperus zelf en naar zijn werk, anderzijds beelden uit de klassieke oudheid die hij beschrijft in zijn boeken.

Er bestaan verschillende portretsculpturen van Couperus. Iedereen kent de beelden in de Surinamestraat en aan het Lange Voorhout, maar er zijn ook minder bekende, zoals de bustes van Theo Dobbelman, het Franse duo Mathias en Nathalie en de kop door Corrado Ruffino in Rome. Daarnaast zijn er verschillende beelden gemaakt naar thema’s of titelheldinnen uit Couperus’ werk door beeldhouwers als Theo van der Nahmer, Tom Pucky, Wibbine van Roon en Jan Wolkers. Dit is te zien in de voorkamer van het museum.

Louis Couperus liet zich zijn leven lang inspireren door kunst en mythologie uit de klassieke oudheid. Zoals in Reisimpressies (1894), waarin hij zijn eerste reis door Italië beschrijft, maar nog nadrukkelijker in romans als Dionyzos (1904), De berg van licht (1905-1906), en Herakles (1913). Daarnaast beschreef hij uitgebreid over klassieke kunst in zijn feuilletons die zijn gebundeld in bijvoorbeeld Uit blanke steden onder blauwe lucht (1912/1913).

In de achterkamer van het museum worden beelden en foto’s van sculpturen uit de oudheid getoond. Interessant is hoe de houding ten opzichte van het kijken naar klassieke sculptuur in de negentiende eeuw verandert. Werd beeldhouwkunst aanvankelijk beoordeeld vanuit een esthetisch of christelijk/moralistisch standpunt, in de loop van de eeuw werden de antieke beelden steeds meer gezien als ‘bezielde objecten’. Deze maakten als zodanig hun entree als personages in de literatuur, ook bij Couperus.

Couperus was onomwonden van mening dat de ‘ouden’ er een gezondere en vooral zonnigere levenshouding op nahielden dan de vroege christenen, en dat de laatsten veel van die onschuldige, heidense beschaving onnodig hadden vernield.  Deze opvatting sluit verbazingwekkend goed aan bij een recent verschenen studie van Catherine Nixey: Eeuwen van duisternis. De christelijke vernietiging van de klassieke cultuur (2017). Daarin trekt de auteur parallellen tussen de vernietigingsdrang van de vroege christenen in de late Oudheid en de destructieve acties van de terreurgroep Isis in onze dagen. Couperus’ visie blijkt plotseling van actueel belang.

De tentoonstelling ”Een sneller schrik van schoonheid…’ Louis Couperus en de beeldhouwkunst’ is vanaf heden tot en met 14 oktober te bezoeken. Meer informatie vindt u op de website van het Louis Couperus Museum.

Facebooktwittergoogle_plusFacebooktwittergoogle_plus

Reacties

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Nieuwsarchief