Nieuws

Recensies van De stille kracht

Op zaterdag 28 oktober vond in de Leidse Schouwburg de première plaats van het toneelstuk De stille kracht, bewerkt en geregisseerd door Ger Thijs. Na afloop van de voorstelling klonk er veel bijval uit de zaal. Maar hoe reageerden de critici? Hieronder een bloemlezing van de eerste reacties:

‘Je kunt het je verbeelden, maar op het moment dat Johanna ter Steege bezit neemt van het podium, lijken de acteerprestaties van haar collega’s op hun plaats te vallen, wordt ieder personage ineens op magische wijze geloofwaardig. Deze charismatische actrice is letterlijk de stille kracht van deze hypnotiserende voorstelling.’
(Ruud Meijer in het AD)

‘Couperus had een goede neus voor sfeer, tot in detail uitgewerkte personages, intriges en het onwaarneembare. Zijn roman is wulps en barst van de zelfspot. De toneelbewerking van Ger Thijs is helaas niets meer dan een afstandelijk verslag daarvan. De mysterieuze krachten dringen zich slechts in gesproken teksten op en daarmee is het laatste restje onderhuidse spanning er uit geperst.’
(Esther Kleuver in De Telegraaf)

‘Koningshuisspecialist Ton Vorstenbosch bewerkte (…) de roman in 1997 tot een best aardige toneelavond die het boek adequaat volgde. Het is echter geen legendarische voorstelling geworden. De versie die Ger Thijs nu heeft gemaakt zou die legendestatus wel kunnen bereiken. Hij kleedt niet eens zozeer zijn hoofrolspeelster, als wel de roman uit tot op de kale huid, en zelfs ietsjes daaronder. Zo krijg je een verhaal dat aan actualiteit helemaal niets verloren heeft. Want wat is het verschil tussen Nederlandse kolonialen in een achterafprovincie van Indonesië of soldaten op “vredesmissie” in een uithoek van Afghanistan?’
(Wijbrand Schaap in Het Parool)

‘Vervelen deed het stuk geen moment, maar het drama voltrok zich in een tempo alsof men bang was dat het premièrepubliek in de Leidse schouwburg de laatste trein zou missen. [Ger Thijs] bracht het verhaal terug tot zijn uiterste essentie, schrapte een aantal personages, en schiep zo een kader voor een kraakhelder drama, in een wat al te steriel decor, dat in ieder geval aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Het toneelstuk staat als een huis – dat zonder meer – maar het laat de Indische broeierigheid, de geheimzinnigheid, het languissante en al die andere “overbodigheden” die zo typerend zijn voor het werk van Couperus op de stoep staan.’
(Peter Hoffman op rond1900.nl)

‘In zijn snijdrift heeft Thijs één personage teveel weggegooid: de Javaanse prins Addy met wie Leonie een liefde beleeft. (…) Met Addy verdween er wel meer Indisch uit het stuk. Alle mystiek, het geheimzinnige, broeierige is eruit. En ook voor de seksuele spanning, de zinnelijke vrouwenzaken heeft Thijs weinig aandacht, waardoor Johanna ter Steege enigszins alleen komt te staan.’
(Wilfred Takken in NRC Handelsblad)

‘[Ger Thijs] jast (…) de hoofdlijnen van de gelaagde roman er doorheen. Dat levert weliswaar een snelle, strakke en eigenlijk best wel vlotte voorstelling op, maar uiteindelijk sta je als toeschouwer toch met behoorlijk lege handen. In Thijs’ adaptatie gaat nagenoeg alle aandacht uit naar de lotgevallen van de Hollandse kolonie in Indië, en is er nauwelijks sprake van een invoelbaar Indisch probleem. (…) De Hollandse hitsigheid wint het in deze voorstelling helaas van de Indische indolentie. Als aan het eind uit het draaiorgel Aan de Amsterdamse grachten klinkt, nodigt dat bijna uit tot inhaken. Dat kan niet de bedoeling zijn geweest. Van Couperus niet, en van Thijs niet.
(Hein Janssen in de Volkskrant)

‘Soberheid kan vaak de verbeelding aanwakkeren, maar helaas is die hier verworden tot kaalheid. Geldt Couperus als een van onze grootste psychologische schrijvers, bij Thijs is de vertelvorm puur anekdotisch en zijn de personages plat en uitsluitend onsympathiek. (…) Hoe cultuurverschillen en klimaat langzaam maar zeker het gedrag beïnvloeden, heimwee naar Nederland doen toenemen en de verhoudingen met de inlanders vertroebelen, daarvan is in Thijs’ bewerking bar weinig te merken.
(Hanny Alkema in Trouw)

De voorstelling is vanaf heden op diverse locaties te zien. Klik hier voor de volledige speellijst.

Facebooktwittergoogle_plusFacebooktwittergoogle_plus